Faculty Members

Back

بیوانفورماتیک

دانشگاه شهید چمران اهواز معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آدرس ایمیل: galehdari187@yahoo.com مرتبة علمی: استاد نام و نام خانوادگی استاد: حمید گله داری نیمسال تحصیلی: دوم 98 گروه: زیست شناسی دانشکده: علوم تعداد واحد: 2 نام درس: بیوانفورماتیک دورة تحصیلی : ارشد جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اجباری هدف کلی: هدف کلی از ارائه درس، آشنایی با چگونگی آنالیز داده های زیست فناوری در درون سلولی به شیوه هدفدار است. اهداف یادگیری: از اهداف یادگیری می توان به موارد زیر اشاره کرد: داننشجو یان پس از اتمام این درس میتوانند با بهره گیری از مطالب آموخته شده و دانش حاصل از مقاطع پیشین، مسیر مناسب برای تآنالیزر ژنتیکی تولید هر فراورده زیستی را تعیین و یا پیش بینی کند.. رفتار ورودی: دانشجویان باید با مفاهیم ساختار ژن ها، ، ژنتیک مولکولی آشنایی داشته باشند. مواد و امکانات آموزشی: کتب مرجع، مقالات مرتبط با حوزه های درسی، پاورپوینت، فیلم های کمک آموزشی روش تدریس: روش تدریس بصورت تئوری خواهد بود. بسته به موضوعات، بحث های جمعی نیز بصورت طرح سئوال از طرف استاد انجام خواهد شد. وظایف دانشجو: دانشجو باید مشارکت فعال در کلاس داشته باشد بخصوص در بحث های مطرح شده توسط استاد. همچنین در وقت آزاد مراجع پیشنهادی درس را مرور کند. شیوه آزمون و ارزیابی: شیوه ارزیابی دانشجو بر اساس مشارکت وی در بحث های کلاسی و نمره کتبی آزمون پایان ترم خواهد بود. همچنین نمره ایی هم به سمینار پژوهشی دانشجو اختصاص داده می شود که در پایان ترم و بصورت مکتوب به استاد قابل ارائه است. همچنین آزمون های مستمر باعث تثبیت مفاهیم برای دانشجو خواهد شد. منابع درس: Wink, Introduction to Molecular Biotechnology, 2011 Sambrook, Molecular cloning, 2016 Newest review articles Molecular Cloning, Brown 2017 Bioinformatics for Biologists 2018 همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390. هفتة یکم (23/11/98 تا 29/11/98) معرفی بیوانفورماتیک، اهمیت و کاربرد آن هفتة دوم (30/11/98 تا 5/12/98) آموزش شیوه جستجو در پایگاه داده مقالات مانند pmc، pubmed و Scopus: مقدمه ای برای نوشتن مقالات متاآنالیز (meta-analysis paper) هفتة سوم (14/1/99 تا 20/1/99) آموزش پایگاه های داده های زیستی هفتة چهارم 26/1/99 تا 2/2/99 آموزش پایگاه های داده NCBI هفتة پنجم 9/2/99 تا 15/2/99 آموزش پایگاه های داده ensemble و ucsc هفتة ششم 22/2/99 تا 29/2/99 روش های مبتنی بر PCR هفتة هفتم 4/3/99 تا 11/3/99 آموزش پایگاه های داده توالی ژنومی و پروتئینی هفتة هشتم 18/3/99 تا 25/3/99 آموزش نحوه جستجو در داده توالی ژنومی و پروتئینی هفتة نهم 1/4/99 تا 8/4/99 آموزش نحوه تعیین خصوصیات یک ژن در پایگاه های داده هفتة دهم 15/4/99 تا 22/4/99 آموزش نحوه تعیین واریانت های بیانی (transcription variant) یک ژن هفتة یازدهم 30/4/99 تا 6/5/99 آموزش نحوه تعیین ایزوفرم ها پروتئینی یک ژن هفتة دوازدهم 11/5/99 تا 17/5/99 آموزش نحوه تعیین جهش های (SNP) یک ژن هفتة سیزدهم 22/5/99 تا 29/5/99 آموزش نحوه تعیین پروموتر یک ژن هفتة چهاردهم آموزش پروژه ژنوم انسان در پایگاه های داده هفتة پانزدهم آموزش روش های بلاست کردن هفتة شانزدهم آموزش کاربردهای روش های بلاست blastx tblastn tblastx