تاریخچه گروه زیست شناسی

 

 تاریخچه گروه زیست شناسی

گروه زیست شناسی در سال ۱۳۴۷ با پذیرش ۲۰ دانشجوی روزانه و با چهار عضو هیأت علمی و سه کارشناس در ساختمان سه گوش دانشگاه جندی شاپور پایه گذاری شد و فعالیت آموزشی خود را شروع کرد.فضای فیزیکی محدود، نداشتن آزمایشگاه اختصاصی و محدودیت نیروی انسانی متخصص مشکلات اوّلیه زمان تأسیس گروه زیست سناسی بود. آزمایشگاه‌های جانورشناسی و بافت شناسی نخستین آزمایشگاه‌هایی بودند که با تجهیز وسایل و تأمین چند میکروسکوپ نوری آماده بهره برداری شدند.در سال ۱۳۴۹ با آماده شدن نسبی ساختمان دانشکدة علوم در محلّ فعلی، گروه زیست شناسی به شکل جّدی و با الگوی مدرن و آزمایشگاه‌های مختلف، فعالیت‌های آموزشی خود را گسترش داد.در سال ۱۳۵۰ فعالیت آزمایشگاه‌های فیزیولوژی جانوری و گیاه‌شناسی و میکروب شناسی و با تأمین کادر هیأت علمی  و کارشناس‌های آزمایشگاه آغاز گردید و مجموع کادر علمی و آزمایشگاه‌های گروه به حدود ۲۰ نفر رسید. پذیرش دانشجوی زیست شناسی در نوبت روزانه و شبانه و توسعة گروه زیست شناسی به همراه سایر گروه‌های دانشکده علوم عملاً در آغاز دهة پنجاه شکل گرفت.در سال ۱۳۵۴ با همکاری اعضای هیأت علمی گروه، به ویژه با حضور فعّال دکتر حبیب فخرایی و دکتر افتخاری شاهرودی و محمود رضازاده آذری و بعداً با جذب کادرهای متخصّص ژنتیک، اوّلین هستة تخصصی ژنتیک در گروه زیست شناسی با تأسیس انستیتو تحقیقات ژنتیک پایه گذاری گردید و برای اوّلین بار این مرکز در دانشگاه‌های ایران اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی نمود و از آن به بعد نام رشتة ژنتیک، گروه زیست شناسی و دانشگاه جندی شاپور با هم عجین شد.فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مختلف ژنتیک انسانی، به ویژه مطالعه بیماری‌های ژنتیکی شایع در منطقه، ارائه خدمات و سرویس های آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک، مشاورة بیماران و معرفی شدگان جهت ازدواج و برگزاری یک کنگرة بین المللی ژنتیک در اهواز از دست آوردهای گروه زیست شناسی محسوب می شود. . درست به همین دلیل بود که گروه زیست شناسی نخستین مجری کارشناسی ژنتیک بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها در آغاز دهه ۶۰ بوده است. لازم به ذکر است که دانشگاه شهید چمران اهواز از اولین مجریان کارشناسی ارشد ژنتیک در کشور می­باشد. که  تا کنون بیش از ۳۰ فارغ التحصیل  داشته است.

در سال ۱۳۸۵ گروه مستقلی به نام گروه ژنتیک از گروه زیست شناسی منشعب گردید و هدف از این تفکیک، تاسیس دانشکده علوم زیستی بوده که کماکان در دستور کار دانشگاه قرار دارد. اما در آبانماه 1397 مجددا دو گروه زیست شناسی و ژنتیک با هم ادغام شدند و تحت عنوان گروه زیست شناسی شروع به کار نمودند.

در حال حاضر در گروه زیست شناسی در رشته های دکترای تخصصی (فیزیولوژی جانوری و ژتیک)،  کارشناسی ارشد (فیزیولوژی جانوری، میکروبیولوژی ، ژنتیک و بیوسیستماتیک جانوری ، سیستماتیک گیاهی ، فیزیولوژی گیاهی و بیوشیمی )دانشجو پذیرش می شود و در کارشناسی هم در گرایش های میکروبیولوژی، سلولی مولکولی ، زیست‌شناسی  جانوری به تربیت دانشجو ادامه می دهد.

 

 

 

 

آمار دانشجویان

 

 

 

نمایش تصویری گروه زیست شناسی

پاورپوینت معرفی گروه زیست شناسی جدید

اسناد
عنوان توضیح دانلود
نمایش تصویری گروه زیست شناسی دانلود (11,505.4k)